Een bedrijf uit Hong Kong (niet de Alibaba uit China) heeft het merk ALIBABA ingediend in de Europese Unie voor speelgoed.

Deze merkaanvraag stuit op bezwaar en wel uit Spanje van de winkel Ali Juguettes. Dit bedrijf heeft haar merk voor de verkoop van speelgoed ingeschreven en claimt verwarring: de merken zijn te overeenstemmend.

Het Europese merkenbureau moet de oppositie beoordelen en doet dit aan de hand van een stappenplan. Zo kijkt deze instantie eerst of de producten/diensten soortgelijk zijn. In geval van verkoop van producten en de producten zelf wordt er meestal geoordeeld dat er sprake is van een lichte soortgelijkheid wanneer de verkoop de producten in kwestie betreft. Deze horde is dus door Ali Juguettes genomen.

Maar lijken de merken dan? Een analyse volgt waarbij de visuele, auditieve en conceptuele gelijkenis van de merken wordt bekeken. De eerste drie letters van de merken zijn gelijk, maar het resterend onderdeel van de merken is weer anders. Ook heeft Alibaba een betekenis (men denkt bij Alibaba aan Alibaba uit het sprookje) die een deel van de overeenstemming neutraliseert. De uiteindelijke slotsom is dat de verschillen overheersen zodat van verwarring geen sprake is.

 

Vorige bericht: