Je hoeft geen merkenjurist te zijn om te beseffen dat wanneer je een logo bedenkt bestaande uit een appel met een hapje eruit, dat dit tot problemen kan leiden. Dit is een van de bekendste logo’s ter wereld die ook nog eens actief wordt verdedigd door de merkhouder.

Toch kwam een Italiaans bedrijf op een zelfde logo uit. En prompt viel er een oppositie in de bus.

Het vervelende bij kwesties en opposities over logo’s is dat de logo’s erg moeten lijken wil een oppositie succesvol zijn. In dit geval vindt het Europese merkenbureau de merken visueel matig overeenstemmend. De overeenstemming is dus, met andere woorden, niet erg groot. Maar de overeenstemming was wel net genoeg om de vraag te beantwoorden of er sprake is van een risico op verwarring. Daarbij wordt ook gekeken in hoeverre de producten soortgelijk zijn. In dit geval zijn deze volstrekt identiek. De identieke producten compenseren de matige overeenstemming tussen de merken zodat de eindconclusie is dat bij de consument wel degelijk verwarring kan ontstaan. Met de hakken over de sloot maar wel een overwinning voor Apple.

Apple logo tegen Apple logo