Je hoeft geen merkenjurist te zijn om te beseffen dat een logo bestaande uit een appel met een hapje eruit voor problemen kan leiden. Dit is een van de meest bekende logo’s te wereld die ook nog eens actief wordt verdedigd door de merkhouder.

Toch kwam een Italiaans bedrijf op een zelfde logo uit. En prompt viel er een oppositie in de bus.

Het vervelende bij kwesties en opposities over logo’s is dat de logo’s erg moeten lijken wil een oppositie succesvol zijn. In dit geval vindt het Europese merkenbureau de merken visueel matig overeenstemmend. De overeenstemming is dus, met andere woorden, niet erg groot. Maar wel genoeg om de vraag te beantwoorden of er sprake is van een risico van verwarring. Daarbij wordt ook gekeken in hoeverre de producten soortgelijk zijn. In dit geval zijn deze volstrekt identiek. En dat compenseert de matige overeenstemming tussen de merken zodat de slotsom is dat bij de consument verwarring kan ontstaan. Met de hakken over de sloot maar wel een overwinning voor Apple.

Apple logo tegen Apple logo