Het logo van Apple is onmiskenbaar beroemd. Als je het logo van de hap uit de appel ziet, dan weet je direct dat je met Apple te maken hebt. Dit betekent echter niet dat Appel de “hap” kan monopoliseren. Zo leed Apple recentelijk in Zwitserland tot tweemaal toe een nederlaag in een logo-zaak over een logo met een hap uit een appel.

Ook in hoger beroep oordeelde de rechter dat de logo’s niet overeenstemmend waren. Weliswaar komen zowel de hap als ook het blaadje overeeen, de rest van de logo’s is geheel verschillend. Zo is de één een appel en de ander een letter J en ziet dat er grafisch anders uit. Ook de inbreng van een registratie van het losse blaadje mocht Apple niet baten: de rechter vond dit element erg gangbaar en daarom over weinig onderscheidend vermogen beschikken. Met andere woorden, de beschermingsomvang van het blaadje alleen is erg beperkt.

Hoewel de irritatie bij Apple te begrijpen is (waarom moest de J precies hetzelfde blaadje hebben als die van Apple?), is de rechter gehouden aan een vergelijking van de tekens in kwestie. En die verschillen nu iets te veel in deze kwestie.

Vorige bericht: