Het logo van Apple is onmiskenbaar beroemd. Als je het logo van de hap uit de appel ziet, dan weet je direct dat je met Apple te maken hebt. Dit betekent echter niet dat Apple de ‘hap’ kan monopoliseren. Zo leed Apple recentelijk in Zwitserland tot tweemaal toe een nederlaag in een logo-zaak over hun logo met een hap uit een appel.

Ook in hoger beroep oordeelde de rechter dat de logo’s niet overeenstemmend zijn. Weliswaar komen zowel de hap als ook het blaadje overeen, maar de rest van de logo’s zijn geheel verschillend. Zo is de één een appel en de ander een letter J en dat ziet er grafisch anders uit. Ook de inbreng van een registratie van het losse blaadje mocht Apple niet baten: de rechter vond dit element erg gangbaar en daarom over weinig onderscheidend vermogen beschikken. Met andere woorden, de beschermingsomvang van het losse blaadje is erg beperkt.

Hoewel de irritatie bij Apple te begrijpen is (want waarom moest de J precies hetzelfde blaadje hebben als die van Apple?), is de rechter gehouden aan een vergelijking van de betreffende tekens. En die verschillen nu net iets te veel in deze kwestie.

Vorige bericht: