Timing is een van de moeilijkste zaken in merkbescherming. Je kan direct proberen het merk voor heel veel producten en diensten vast te leggen. Nadeel is dat je dan veel kosten maakt en je maar moet afwachten of een nieuw merk ook daadwerkelijk het beoogde succes wordt.

Veel bedrijven kiezen er voor om stapsgewijs te werk te gaan. Eerst de belangrijkste producten en dan, bij succes, een nieuwe aanvraag voor meer producten. Of voor nieuwe landen. Het kan dan echter zijn dat je op oudere merken stuit, wat roet in het eten kan gooien. Dit gebeurde bij Assassin’s Creed, het populaire spel van Ubisoft.

Ubisoft diende het merk in de Europese Unie in voor voedingsproducten maar stuit op een ouder Duits merk ASSASSIN voor soortgelijke producten. Het Europese merkenbureau vindt de meest producten soortgelijk en de merken gelijkend en komt tot de conclusie dat risico van verwarring aanwezig is. Wel neemt ze het argument van Ubisoft in overweging. Dit bedrijf had namelijk naar voren gebracht dat Assassin’s Creed een seriemerk zou zijn en bovendien erg bekend.

Het Europese merkenbureau stelt dat dit wel zo kan zijn, maar dat het systeem van het merkenrecht uitgaat van wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Dit zou anders zijn geweest als iemand te kwader trouw een merk had ingediend, maar daar is hier geen sprake van. En dus moet Ubisoft een plan B bedenken voor de beoogde productlijn.


Vorige bericht: