Een van de bekendste voetbalclubs van Europa was onlangs betrokken in een merkenkwestie: Bayern München. Inzet van de merkenstrijd was het logo Sailer Brau voor onder meer bier. Bayern München vond dit merk te veel op hun eigen logo lijken en diende een oppositie in. In eerste instantie kreeg de voetbalclub ongelijk, maar een beroep volgde.

Interessant is de vraag of deze logo’s op elkaar lijken. Het woord Bayern komt terug in beide merken net als het motief. De houder van Sailer Brau stelt dat Bayern een geografische aanduiding is en het motief afkomstig is uit de vlag van Beieren. Het Europese merkenbureau gaat hier echter niet in mee: dit is wellicht bekend bij Duitsers, maar het gaat hier om Europese merken waarbij bijvoorbeeld iemand uit Spanje geen kennis heeft van de betekenis van Bayern en de vlag. De slotsom is dat het Europese merkenbureau de merken wel vindt lijken. Het beroep slaagt en Bayern München wint zijn eerste potje.

Bayern München wint

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: