Jezelf onderscheiden is allang niet meer beperkt tot een leuk merk of een mooi logo. Ook de inrichting van een winkel of restaurant kan onderscheidend werken. Zeker in de horeca wordt er al tijden met onderscheidende concepten gewerkt. Wat de laatste tijd steeds vaker gebeurt, is dat een inrichting als driedimensionaal merk wordt geregistreerd.

Bij driedimensionale merken geldt dat deze significant moeten verschillen van wat er al bestaat. In de regel zijn merkenbureaus niet zo happig op dit soort merken. Immers, de consument is niet gewend om een winkelinrichting als merk te zien. Toch zien we in het merkenregister steeds vaker winkel- en restaurantinrichtingen die als merk worden geaccepteerd.

De meest recente poging komt van een Duits restaurant waar de gasten tussen bomen zitten. Dit merk is door drie afbeeldingen van bomen in een ruimte afgebeeld. Interessant is of het Europese merkenbureau dit merk voldoende vindt afwijken van wat er al bestaat.

Eerder is dit wel gelukt met deze winkelinrichtingen, waaronder een van AberCrombie & Fitch (met de cirkel raam).

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: