Iedereen dit ooit een merk heeft aangevraagd weet het: een merk moet een onderscheidend vermogen hebben. Woorden als comfort chair voor een comfortabele stoel worden niet geaccepteerd. Sinds de intrede van de eis van het onderscheidend vermogen is de toepassing van deze voorwaarde strenger geworden, ook merken die kunnen beschrijven moeten worden geweigerd.

Vanaf vorig jaar zijn de merkeninstanties nog strenger geworden aangezien nu ook beeldmerken aan deze toets worden gelegd. Een beeldmerk kan dus beschrijvend zijn als het een product direct weergeeft. Waar dus voorheen een beschrijvend woord werd vergezeld van een beschrijvend beeldelement zodat het geheel alsnog werd geaccepteerd, gaat dit nu niet meer op. In kunsttermen, we gaan van realisme naar abstracte beeldmerken.

McDonald’s heeft dit aan den lijve ondervonden. Zij wilde onderstaande iconen, onderdeel van een spraakmakende campagne eind 2014, registreren als beeldmerk in de Europese Unie, maar kreeg voor elk merk een afwijzing. De tip voor de volgende keer: denk ook aan een modelregistratie. Deze registratie beschermt namelijk ook het uiterlijk van deze iconen en wel tegen beeldmerken/iconen die een zelfde algemene indruk opwekken.

allesbijelkaar

 

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: