Naast keiharde namaak proberen concurrenten ook op minder vergaande manieren mee te liften op de bekendheid en de reputatie van een merk. Daarbij wordt het schemergebied opgezocht van merkbescherming: zolang je maar net genoeg van het bekende merk wegblijft, dan zou het juridisch gezien net moeten kunnen is de gedachte.

Zo probeerde een Chinees bedrijf het merk CAIVENKELIN te registreren in de Europese Unie. Dit woord is een anagram van CALVIN KLEIN, waarbij de I en de L verwisseld zijn om het anagram iets te maskeren.

Hoewel het doel onmiskenbaar is, is het vervelende dat je als merkhouder zelf een oppositie moet indienen tegen het merk en daarbij moet aantonen dat de merken overeenstemmend zijn waardoor verwarring aan de orde is. Als je CAIVINKELIN leest, dan staat er iets anders dan CALVIN KLEIN. Het visuele aspect weegt echter altijd zwaar in een merkvergelijking. En aangezien de merken uit vrijwel dezelfde letters bestaan, is de visuele overeenstemming meer dan gemiddeld, aldus het Europese merkenbureau. Dit geldt ook voor de uitspraak van de merken. De slotsom is dat het Europese merkenbureau de merken vindt lijken en van mening is dat er een risico op verwarring aanwezig is. Een mooie overwinning voor de merkhouder!

Vorige bericht: