Wij zien vaak bedrijven die zelf hun merk aanvragen bij het Benelux Bureau. Simpel een formulier invullen en klaar ben je. Wat mensen vaak verwarren, is dat het doen van een merkaanvraag weliswaar simpel is, maar het zorgen dat je merk maximaal beschermd is, juist weer heel moeilijk. Het merkenrecht is een vak apart, vandaar ook dat er merkenjuristen zijn, zoals bij Onel trademarks, die je daarbij helpen. Dit kost natuurlijk iets meer, maar je weet dan zeker dat je merk goed beschermd is. Toch wel belangrijk, omdat dat het doel is van je merkregistratie.

Hierbij de 10 grootste valkuilen bij merkaanvragen:

1. Een merk aanvragen zonder onderzoek vooraf
Dat is Russisch roulette. Wij adviseren om in elk geval een identiek onderzoek te verrichten om zeker te weten dat het merk niet al is geregistreerd. Het zou jammer zijn om hier later achter te komen. Er is geen restitutie van de kosten.

2. Verkeerde classificatie
Het merk moet ingediend worden voor de producten en diensten waarvoor het merk gebruikt gaat worden. Dit is niet eenvoudig aangezien deze diensten exact omschreven moeten worden. De standaard klasse-aanduiding omvat niet alle producten en diensten in een klasse!

3. Foutieve deposantnaam
Een handelsnaam is nog geen statutaire naam. Door een aanvraag in te dienen op een merkhouder die niet officieel bestaat, ontstaat geen geldig merkrecht.

4. Een woord als merk aanvragen dat niet onderscheidend is
Een groot struikelblok voor veel merken. Helaas worden de taksen niet geretourneerd bij een weigering.

5. Een beeldmerk aanvragen in plaats van een woordmerk
Dit hangt samen met punt 4. Als het woord onderscheidend is dan adviseren wij om (in principe) het woordmerk aan te vragen.

6. Alle varianten van merken vastleggen
Terwijl bepaalde varianten merkenrechtelijk niet relevant zijn. Soms is één merkaanvraag voldoende! Dat scheelt weer in de kosten.

7. Nog even het (beeld)merk willen wijzigen
Eenmaal het merk aangevraagd, kan je het niet meer wijzigen en moet je het ook gebruiken zoals geregistreerd!

8. Een beeldmerk in kleur aanvragen terwijl je gaat variëren met de kleur
De keuze welk beeldmerk je aanvraagt is ook een tactische. Gebruik je het beeldmerk altijd in dezelfde kleuren, dan is een aanvraag in kleur aan te raden. Ga je in kleur variëren, dan dekt een aanvraag in zwart/wit of grijswaarden niet alle kleuren. Een dergelijke aanvraag kan je dan soms in de problemen brengen

9. Je merk niet laten bewaken
Het is een misverstand dat er een instantie zou zijn die voor jou optreedt tegen inbreukmakers. Dat moet je echt zelf doen. Maar hoe kom je achter inbreuk? Door onze unieke bewakingsdienst controleren wij dagelijks de merken- en handelsnaamregisters zodat een inbreuk snel gesignaleerd wordt.

10. Nog even wat producten of diensten toevoegen
Een classificatie kan na registratie niet meer worden uitgebreid. Daarom is het belangrijk een classificatie te formuleren waar voldoende rek in zit.