Merkregistratie

Fijn, na merkonderzoek blijkt dat je merk beschikbaar is! Nu snel de merknaam vastleggen in het merkenregister voordat je hem gaat gebruiken, want enkel gebruik van het merk geeft geen rechten. Merkrechten worden alleen verkregen door registratie in het merkenregister. Heb je een merkregistratie, dan kun je optreden tegen inbreuk. Zo houd je je concurrenten op afstand.

Eerst nog even alle voordelen op een rij voordat we uitleggen hoe merkregistratie precies in zijn werk gaat.

Voordelen merkregistratie

  • Je verkrijgt het exclusieve recht om het merk te gebruiken. Exclusief gebruik voor de voor jou relevante producten of diensten, wordt gegarandeerd. Je kunt niet worden aangesproken op inbreuk door anderen met een jonger merkrecht.
  • Op grond van je merkrecht kun je optreden tegen inbreukmakende merken, handelsnamen en domeinnamen en tegen namaak.
  • Het (R)-teken mag gebruikt worden. Dit schrikt inbreukmakers af en het wekt vertrouwen bij de klant.
  • Je kunt het merk verkopen of in licentie geven. Een geregistreerd merk is geld waard. Zeker als het om een succesvol merk gaat.

Start merkregistratie

Waar je je merk registreert, hangt af van je belang. Ieder land heeft een eigen merkenregister. Daarnaast bestaan er ‘bundelingen’ van landen waardoor één registratie direct recht geeft in meerdere landen. Je kunt een merk vastleggen in de Benelux of buiten de grenzen van de Benelux door middel van een Nationale merkregistratie, een merkregistratie voor de Europese Unie of een Internationale merkregistratie.

Registratie

Registratie in de Benelux

In de meeste gevallen is het verstandig om het merk eerst in de Benelux te registreren. Alleen registreren in Nederland is niet mogelijk. Je krijgt België en Luxemburg er automatisch bij. Heb je eenmaal een merkregistratie, dan is deze 10 jaar geldig. Na die tijd kan de registratie steeds voor een volgende periode van 10 jaar worden verlengd.

Registratie buiten de Benelux

Gaat het merk de landsgrenzen van de Benelux over? Registratie in de buitenlandse registers is dan noodzakelijk om te kunnen optreden tegen eventuele inbreukmakers. Dat kan op drie verschillende manieren. Hieronder de voor- en nadelen op een rijtje.

  • De ‘Nationale registratie’. In elk land afzonderlijk een registratie. Registratie is mogelijk voor slechts een of enkele landen en voor minder gangbare landen. Minder voordelig dan een bundeling van landen, maar soms noodzakelijk wanneer landen niet aangesloten zijn bij een gebundeld registratiesysteem, zoals de Europese Unie registratie of de Internationale registratie.
  • De ‘Europese Unie registratie’. Door middel van een merkregistratie bij het Europese Merkenbureau zijn alle landen in de Europese Unie gedekt. Makkelijk in onderhoud, kostenefficiënt, maar kent ook zijn nadelen. Een bezwaar in een land kan bijvoorbeeld de hele registratie onderuithalen.
  • De ‘Internationale registratie’. Een groot aantal landen (veel Europese landen, maar ook de VS, Japan en China) zijn gebundeld in dit registratiesysteem, omdat ze zich hebben aangesloten bij een verdrag. Bij deze registratie kun je landen kiezen die nu en in de nabije toekomst van belang zijn. Is op een later moment een ander land interessant, dan kan de registratie eenvoudig worden uitgebreid.

Wat voor jou de beste procedure is, bepalen we samen. We hebben jarenlange ervaring met de verschillende registratieprocedures en kunnen precies vertellen welk traject het beste bij je past op basis van budget, commerciële activiteiten en toekomstplannen. Wij doen je graag een voorstel. Heel loud. Heel clear.

Merkregistratie

Modelregistratie

Naast merkregistratie kun je ook je maken krijgen met  modelregistratie. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het uiterlijk van een nieuwe parfumfles, maar ook icoontjes op een website of zelfs een tekening. ‘Vormgeving’ is een ruim begrip. Ook een logo kan als model geregistreerd worden. Modelregistratie biedt aanvullende bescherming ten opzichte van alleen een merkregistratie van een logo.

Een product met een onderscheidende, afwijkende vorm, zoals bijvoorbeeld het flesje van Coca-Cola, wordt vaak goed herkend. Om te voorkomen dat anderen eenzelfde vormgeving gebruiken is het raadzaam om de unieke vorm, ook wel design genoemd, te registreren als model.

Voor een modelregistratie moet de vormgeving nieuw zijn en een geheel eigen karakter hebben. Met andere woorden, de vormgeving moet verschillen van wat er al bestaat. Twijfel je of je een specifiek ontwerp kunt beschermen? Laat ons je adviseren. Loud &  Clear.

Neem contact op

Top