Rumoer in het Disney kasteel: het merk DISNI werd onlangs aangevraagd in de Europese Unie. Disney maakte uiteraard bezwaar tegen deze aanvraag.

De oppositie was gebaseerd op oudere merken van Disney die voor uiteenlopende producten en diensten waren ingeschreven. Om er zeker van te zijn dat het gehele merk geen doorgang vond, heeft Disney naast ‘verwarring tussen de merken’ de oppositie ook gebaseerd op ‘de bekendheid van het merk Disney’, waardoor dit merk een ruimere bescherming geniet. Er kan dan ook opgetreden worden tegen niet soortgelijke producten en diensten. Mocht het Europese merkenbureau sommige producten niet soortgelijk vinden, dan heeft Disney een vangnet.

Het Europese merkenbureau vindt de merken op visueel en auditief vlak lijken. Het element “DISN” komt overeen en in het Engels klinken de merken hetzelfde. De producten en diensten komen voor een groot deel overeen. Maar niet elke dienst wordt soortgelijk bevonden. Het beoogde vangnet van Disney was slim, alleen werkte het vangnet niet: Disney slaagt er niet in om de bekendheid aan te tonen. Het ingediende bewijsmateriaal laat niet zien waar het merk is gebruikt, wanneer het merk is gebruikt en wat de omvang van dit gebruik is. Het enige feit dat iedereen Disney kent is dus niet genoeg, de bekendheid moet voortvloeien uit het bewijsmateriaal.

Zodoende is de oppositie voor een groot deel gehonoreerd maar niet voor alle diensten. En moet Disney de registratie DISNI toestaan voor onder meer ‘de verkoop van toiletpapier’.

 

Disney niet blij met Disni