Vooral in de wereld van het speelgoed gaan de trends en hypes erg snel. Opeens wil iedereen loombandjes kunnen maken, of is Pokemon een enorme hit. Als fabrikant of winkel heb je hier maar mee om te gaan.

Een van de recente hypes waren de fidgets, soort handspinners. Deze fidgets waren niet aan te slepen. Wat probeer je dan als slim bedrijf? De fidget monopoliseren zodat iedereen bij jou moet komen. Dus je dient een fidget als merk in bij het Europese merkenbureau. Maar dit gaat natuurlijk niet. Fidget spinner is de naam van het product, een soortnaam dus. En bij uitstek niet geschikt om de producten van een onderneming te onderscheiden.

Dit bedrijf had weliswaar een logo ingediend, bestaande uit Fidget Spinner en een foto van een spinner. Vaak is het toevoegen van een grafisch element de manier om een beschrijvend merk alsnog geregistreerd te krijgen. Maar zolang het grafische element ook beschrijvend is, wordt het geheel alsnog afgewezen. En dat is precies wat hier gebeurde. De aanvraag werd afgewezen: zowel het woord als het grafische element zijn compleet beschrijvend.

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: