Fortnite is mateloos populair en een van de meest gespeelde games op dit moment. Het is ook het (gratis) spel dat het meeste geld op levert, 1.8 miljard dollar maar liefst in 2019!

Bij zo’n bekend merk, zou je kunnen verwachten dat het aan alle kanten is beschermd, waaronder ook voor allerlei merchandising e.d. Dat is inderdaad nu het geval. Met de nadruk op ‘nu’. Nadat een Chinees bedrijf het identieke merk indiende in de Europese Unie voor onder meer drukwerken en tassen, werd Epic Games wakker en vroeg zelf nog snel het merk aan voor diverse producten en diensten. Te laat dus.

Epic Games diende uiteraard wel een oppositie in tegen de merkaanvraag van het Chinese bedrijf. Je zou zeker kunnen zeggen dat Fortnite een bekend merk is en dat via de bredere bescherming van een bekend merk kan worden opgetreden tegen het merk van het Chinese bedrijf. Dat leek ook aanvankelijk de bedoeling want de oppositie werd ook op deze grond ingediend. Maar om onduidelijke redenen is die claim niet verder doorgezet. Met als resultaat dat maar een deel van de producten soortgelijk werd beschouwd waardoor Fortnite een identiek merk moet dulden. Hoog tijd dat de merkbescherming en strategie van Epic Games een Fortnite update krijgt en wat krachtiger wordt?

Volgende bericht: