Hoe noem je je hotel in Barcelona? Niet bijster origineel maar wel erg geschikt is de naam Gaudi, de architect die met zijn bouwwerken Barcelona heeft verfraaid. En zo geschiedde.

De eigenaar van het hotel Gaudi was wel zo slim om dit merk te registreren. Deze registratie kwam goed van pas want een appartementencomplex kwam op een soortgelijke naam: Gaudi’s Nest. Weliswaar had dit appartementencomplex een fabuleus uitzicht op de Sagrada Familia, maar dit merk is zodanig overeenstemmend dat verwarring kan ontstaan, oordeelde het Europese merkenbureau onlangs.

Is de naam Gaudi van iedereen zoals de verweerder stelt? Zeker niet. Zolang een merk aan de wettelijke eisen voldoet, kun je dit merk registreren en een exclusief recht verkrijgen. Dit argument is natuurlijk ook vreemd, want als de naam Gaudi van iedereen zou zijn, waarom nam de verweerder de moeite om dit merk in te dienen?

Het bestaan van diverse andere merken met Gaudi erin maakt ook al niet uit voor deze kwestie. Pas als aangetoond kan worden dat al deze merken probleemloos naast elkaar bestaan in de markt, zal dit argument in overweging genomen worden.

Meestal worden dit soort kwesties uitgevochten op basis van het handelsnaamrecht: een bedrijf voert een naam in een bepaalde stad of regio, een ander bedrijf komt met eenzelfde naam waardoor verwarring ontstaat. Beide bedrijven hadden de naam echter als merk geregistreerd. Dit maakt de kwestie wel een stuk overzichtelijker: het oudere recht staat vast, er hoeft niet te worden aangetoond sinds wanneer het bedrijf actief was. Een registratie van een handelsnaam versterkt in de meeste gevallen de rechtspositie van een bedrijf.

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: