In de huidige wereld spelen beeld en geluid een grote rol. Even een filmpje bekijken is nog nooit zo makkelijk geweest. Dat merken zich willen onderscheiden door bewegend beeld en een eigen merkgeluid is dan ook niet zo verwonderlijk.

Audi heeft voor haar geluid zelfs een naam: Audi Heartbeat. Op hun website geven ze uitleg wat dit geluidsmerk inhoudt en wanneer deze wordt gebruikt. Een dergelijke merkenhandleiding is erg handig als naslagwerk voor iedereen die dit geluidsmerk (en andere Audi-merken) moet gebruiken (niet in de laatste plaats zijn dit de mensen bij Audi zelf). Ook geeft Audi zo aan haar merken serieus te nemen en hier op toe te zien.

De Audi Heartbeat is nu ook als merk ingediend in de Europese Unie. Sinds vorig jaar kun je bij het Europese merkenbureau merken indienen door middel van geluidsfragmenten, filmpjes, bewegend beeld etc. Voor dit soort merken geldt, net als bij alle andere merken, dat het merk onderscheidend moet zijn. Het geluidsmerk van Audi heeft deze test al doorlopen en is geaccepteerd door het Europese merkenbureau.

Luister dit geluidsmerk hier: