Deze week kwam in het nieuws dat Versace een gevoelige productfout heeft gemaakt: op een t-shirt zijn steden vermeld met daarop volgend het land. Dit t-shirt leidde tot ophef in China toen duidelijk werd dat achter Hong Kong en Macau geen China stond maar respectievelijk Hong Kong en Macau. Juist met de recente spanningen in Hong Kong is dit natuurlijk een pijnlijke fout.  Versace moest hiervoor diep door het stof.

Bij gebruik van landen moet voor een vormgever eigenlijk direct een (waarschuwings)lampje gaan branden: alles dubbelchecken! Landen, gebieden, steden etc. zijn politiek geladen. Als merk wil je over het algemeen wegblijven van politieke standpunten, bewegingen e.d. Immers, je wil een zo breed mogelijk publiek aanspreken en ook wegblijven bij ingewikkelde discussies.

Ook het gebruik van symbolen is gevoelig en zou door de ontwerpafdeling gecheckt moeten worden. Zo gebruikte Nike onlangs een Amerikaanse vlag op een schoen naar wat later bleek de vlag te zijn uit een Amerikaanse periode van slavernij.

Zowel Nike als Versace hebben de producten inmiddels uit de handel genomen. Het kwaad is echter geschied.

Gevoelige productflater Versace

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: