Mensen die veel van de Italiaanse keuken houden en dus ook vaak Parmezaanse kaas gebruiken zullen vast wel bekend zijn met Grana Padano. Dit is een kaas die veel op Parmezaanse kaas lijkt maar niet afkomstig is uit het gebied rond Parma. De kaas wordt in Noord-Italië gemaakt en sinds 1996 is Grana Padano een beschermde oorsprongsbenaming in de Europese Unie.

Door het consortium dat de naam Grana Padano beheert is de naam ook als merk ingediend in de Europese Unie voor onder meer promotie. Kan een geografische benaming ook een merk zijn? De functie van een merk is om producten (of diensten) van andere producten te onderscheiden. Als iets de herkomst aangeeft van een product dan zal de consument de naam dus niet als merk te zien. Een uitzondering is als het niet aannemelijk is dat het product daar vandaan komt, bijv. Mont Blanc pennen. In dit geval is de herkomst juist een kenmerk van het product of dienst (de promotie van Grana Padano).

En dat is precies wat het Europese merkenbureau zegt. Het Consortium legt zich hier niet bij neer en gaat in beroep. De Beroepsafdeling deelt echter de mening: Grana Padano is weliswaar geen gebruikelijk woord maar wel een beschermde oorsprongsbenaming. En juist om die reden kan het niet als merk dienen omdat direct duidelijk wordt waarover de diensten gaan. Zo kun je ook niet de naam VIVALDI voor concerten registreren, want iedereen zal begrijpen dat tijdens de concerten muziek van Vivaldi zal worden gespeeld.