La Suite Sans Cravates is de nieuwe naam van een eethuis in Blanden (België). Helaas voor dit eethuis moest de naam al snel gewijzigd worden: in Brugge bestond al een sterrenrestaurant met dezelfde naam. Weg uithangbord, visitekaartjes etc.

Hoe voorkom je dit? Door onderzoek te doen naar de beschikbaarheid van de handelsnaam vóórdat je het gaat gebruiken. Een eerste stap is om in de registers van de Kamers van Koophandel te kijken of de naam, maar ook eventuele combinaties, al bestaat. Komt de naam al naar voren, dan hoeft dit nog niet direct een probleem te zijn: ook de activiteiten moeten overlappen en bij regionale handelsnamen, ook de regio.

Daarnaast kunnen merken ook een bezwaar vormen voor het gebruik van een handelsnaam. Een merkonderzoek is dus ook aan te raden. Tenslotte kan een zoektocht op Google ook verhelderend zijn. Dit onderzoek is verre van sluitend, maar geeft wel een eerste indruk. Een Google onderzoek is dus een goede aanvulling op een handelsnaamonderzoek en een merkonderzoek.

Overigens had het sterrenrestaurant haar naam niet als merk geregistreerd. Dit is wel aan te raden, zeker als het restaurant over een ster beschikt en de klanten uit het hele land komen.

Bron nieuws: Het Laatste Nieuws

Volgende bericht: