Een A-merk is bij consumentenproducten de benaming van een merk dat erg bekend, kwalitatief hoogstaand is en een goede reputatie heeft. Vaak heeft dit merk zijn reputatie opgebouwd door langdurige en intensieve reclame-campagnes. Iedereen herkent het merk dan ook snel aan de kleuren, het logo, de verpakking of soms een mascotte.

Je ziet vaak dat B-merken hier ook een graantje van mee willen pikken. Het doel is dan niet om een geheel eigen merk op te bouwen, zo veel geld is er niet, maar om zo dicht mogelijk tegen het A-merk aan te zitten. Dezelfde kleurstelling wordt gekozen, een onderscheidend element wordt overgenomen, de naam lijkt etc. Vaak is er goed gekeken welke elementen gebruikelijk zijn of merkenrechtelijk zwak, en zijn het juist die elementen, die moeilijk te claimen zijn, welke gekopieerd worden.

Zo kwamen we het voorbeeld van Pringles tegen. Nou ja, het B-merk dan: Potato Crisps. De verpakking is gelijk, net als de gele letters op een rode achtergrond. De chips aan de onderkant met het woord original in wit en uiteraard de snor. Wel is alles op zo een manier gedaan dat er nét voldoende afstand is genomen (alles is net wat anders), terwijl je direct weet waar Potato Chips de mosterd vandaan heeft gehaald. Een mooi voorbeeld van een aanhaker dus. Voor Pringles zijn dit soort merken een doorn in het oog: misschien is er dan geen directe verwarring maar door dit soort merken verwateren de onderscheidende elementen van Pringles wel.

  

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: