De jeans van Diesel zijn populair. Kenmerkend voor deze jeans is het label op de binnenste broekzak. Op dit label staat Diesel Industry. Tijd voor bescherming.

Bij een recente Europese aanvraag van Diesel gaat het echter niet om het woord Diesel Industry en ook niet om de positie van het woord Diesel Industry op de binnenste broekzak. Diesel wil het alleenrecht claimen op het gebruik van een label (ongeacht de tekst hierop) op de binnenste broekzak. Als het aan Diesel ligt, mag geen enkele andere broekenfabrikant nog labels op de binnenste broekzakken plaatsen. Zie hieronder de aanvraag die Diesel heeft gedaan om deze positie te claimen.

Of dit gaat lukken is nog maar de vraag. Positiemerken moeten afwijken van wat normaal is of moeten zijn ingeburgerd. Eén van de bekendste positiemerken is de rode tab van Levi’s. In het geval van Diesel speelt kleur niet mee in de aanvraag. Het gaat enkel om de positie op de binnenste broekzak.

Mocht dit merk tot registratie leiden dan heb je na 5 jaar de gebruiksplicht: het merk moet worden gebruikt zoals het is ingeschreven. Als de jeans met het label alleen met Diesel Industry erop wordt gebruikt dan is de vraag of het merk wel rechtsgeldig wordt gebruikt. Immers, de toevoeging van Diesel Industry is geen ondergeschikt element dat zomaar genegeerd kan worden. Al met al is dit een aanvraag met interessante kanttekeningen.

 

Het positiemerk van Diesel