Het merk HOMTOM is door een Chinees aangevraagd in de Europese Unie voor onder meer computers, telefoons en telefoonapparatuur.

TomTom, uiteraard bekend om de navigatiesystemen en inmiddels ook andere gadgets, is daar niet zo blij mee en dient een oppositie in. Het Europese merkenbureau bekijkt allereerst de merken en komt tot de conclusie dat beide merken geen betekenis hebben, hoewel TomTom door sommigen uitgelegd kan worden als twee keer de voornaam Tom en tomtom kan refereren naar een drumgeluid (aldus het Bureau). Beide merken zijn onderscheidend. Het onderscheidend vermogen van de merken is een belangrijk gegeven in de beoordeling van merken. Hoe sterker het merk, hoe eerder een ander merk hierop lijkt.

Verder zijn er geen elementen duidelijk dominant in de betreffende merken. Dan volgt de vergelijking tussen de merken door de merkeninstantie. Visueel vindt het Europese merkenbureau de merken lijken (hoewel de gelijkenis maar gemiddeld is). Volgens de rechtspraak speelt het begin van merken een grote rol bij de beoordeling van merken. In dit geval verschilt de beginletter, maar dit kan dus niet voorkomen dat bij het restant van de merken een gelijkenis ontstaat.

Waar visueel de overeenstemming gemiddeld was, is auditief de gelijkenis wel erg groot. Conceptueel is er geen gelijkenis of verschil. Gelet op de totaalindruk van de merken komt het Europese merkenbureau tot de conclusie dat er een risico op verwarring kan bestaan voor de producten en diensten die als identiek/soortgelijk zijn beoordeeld. Om die reden wordt de inschrijving van het merk HOMTOM voor de meeste producten en diensten in de specificatie geweigerd.

HOMTOM lijkt te veel op TOMTOM

 

Vorige bericht: