Honda is bekend om haar auto’s, motoren maar ook watersportmotoren. Recentelijk werd het onderstaande logo ONDA ingediend in de Europese Unie.

Op grond van haar Europese merk HONDA dient Honda een oppositie in bij het Europese merkenbureau. Honda vindt de merken te veel lijken. Daar is de aanvrager van Onda, Reginos Yachts, het niet mee eens. Het merk ONDA wordt volgens Reginox Yachts al jaren gebruikt voor boten in Griekenland en is daar een bekend merk geworden. Door dit langdurige gebruik en de verschillende producten (boten versus watersportmotoren) is naar hun mening van verwarring geen sprake.

Het Europese merkenbureau beoordeelt de oppositie volgens een vast stramien. De vraag moet worden beantwoord of er ergens in de Europese Unie sprake kan zijn van verwarring. De producten van beide merken worden als eerst vergeleken (die zijn identiek). Vervolgens wordt gekeken wie het relevante publiek van beide merken is. Dan wordt gekeken naar de merken. Deze instantie vindt het in dit geval toepasselijk om de perceptie van de Frans sprekende consument als leidraad te nemen, die zal immers Honda als Onda uitspreken.

Bij de analyse van de merken vindt het Europese merkenbureau in beide merken het woord dominant. Het zal dan vervolgens geen verrassing zijn dat het Europese merkenbureau de merken overeenstemmend vindt.

Speelt in een oppositie dan het oudere gebruik mee in de overweging of er verwarring is? Nee, zegt het Europese merkenbureau. Gebruik kan niet worden meegenomen door deze instantie, die alleen de merken met elkaar vergelijkt. Dit is anders bij de civiele rechter die naar het totaalplaatje kijkt en ook een gebruiksverbod kan opleggen.

De oppositie van Honda wordt gehonoreerd: de aanvraag gaat niet door.

Honda tegen Onda

 

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: