Het leven van een superster staat vaak onder een vergrootglas: alles is nieuws. De nieuwe parfumlijn van Kim Kardashian, een van de beroemdheden van tegenwoordig, kreeg dan ook wereldwijde aandacht.

Een bedrijf was niet zo blij met het VIBES-merk: VIBES MEDIA. Naar hun zeggen heeft Kim Kardashian hun logo “gejat”. Dit bedrijf diende een rechtszaak in met als belangrijkste argumenten dat dit logo van Ms. Kardashian merkinbreuk is en ongeoorloofde mededinging.

Vooropgesteld, de logo’s maken gebruik van een spreekwolkje en het woord VIBES. Een gelijkenis is dus wel aanwezig. Maar is hier dan ook direct sprake van merkinbreuk? Vibes Media stelt dat er sprake is van verwarring. Maar hiervoor is wel nodig dat de merken voor identieke dan wel soortgelijke producten of diensten worden gebruikt. Aangezien Vibes Media een hosting provider is en VIBES een parfum, is daar geen sprake van. Aangezien de soortgelijkheid van producten en diensten een voorwaarde is voor verwarring, valt deze grond af. Er kan ook sprake van indirecte verwarring: de consument denkt dat het BIBES parfum afkomstig is van  Vibes Media. Maar ook dit is, door het verschil in karakter van de producten en diensten, niet aannemelijk.

Op voorhand lijkt de rechtszaak dus geen grote kans te maken en is dit waarschijnlijk een manier om veel publiciteit te krijgen (en dat is uitstekend gelukt).

 

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: