Jack Daniel’s, de beroemde whiskey, heeft het aan de stok met een variant van Chinese makelij die de naam Jack David draagt. Jack Daniel’s dient een oppositie in tegen de Europese merkaanvraag op grond van meeliften op (of afbreuk aan) de bekendheid en reputatie van een bekend merk. Ook wordt risico op verwarring ingeroepen als tweede grond.

Het Europese merkenbureau behandelt eerst de grond van meeliften op de bekendheid van het merk. De eerste vraag is dan of Jack Daniel’s een bekend merk is. Ja zou je direct zeggen, maar wie stelt, moet bewijzen en dus moet Jack Daniel’s met overtuigend bewijs komen om bekendheid aan te tonen. Dit slaagt, vooral door documentatie die het grote marktaandeel en de hoge volumes bewijst.

Lijken de merken dan op elkaar? Een interessante vraag. Dat merken dezelfde voornaam delen, komt wel vaker voor. Maar het Europese merkenbureau ziet ook overeenstemming in de achternamen: DA is gelijk. Dit zorgt er voor dat de merken visueel bovengemiddeld overeenstemmen.

Wil er sprake zijn van meeliften of afbreuk, dan moet de consument een verband leggen tussen de merken. Dat is in dit geval aannemelijk zegt het Europese merkenbureau. Hierbij wordt vooral zwaar getild aan de bekendheid van Jack Daniel’s.

Tenslotte is de laatste vraag of er meegelift wordt of afbreuk plaatsvindt. Volgens het Europese merkenbureau zal de consument de merken opvatten als twee verschillende personen. Niettemin kan Jack David gezien worden als een nieuwe variant. De consument kan aan Jack Daniel’s denken bij het zien van Jack David waar het laatste merk van profiteert. En dat mag niet. De oppositie wordt toegewezen, geen Jack David voor sterke drank dus.

Volgende bericht: