Consumenten hebben over het algemeen de meeste aandacht voor woorden. Woorden communiceren namelijk het makkelijkst. Maar merken worden ook vaak herkend aan figuratieve elementen en kleuren. Denk aan geel en rood in combinatie met benzine en je denkt aan Shell. Denk aan de swoosh en je denkt aan Nike.

Naast een woordmerk is een registratie van het logo raadzaam. Gebruik je dit logo altijd in combinatie met je naam dan is het registreren van de combinatie als logo, ook met het oog op de gebruiksplicht voor later, het beste aan te raden (als het budget beperkt is). Gebruik je het figuratieve element ook los, dan is een registratie van het figuratieve element los weer handig: je krijgt dan bescherming op het element (het woord doet immers niet mee). Vergeet niet het logo ook te onderzoeken op beschikbaarheid. Dit kunnen we uitzoeken in een beeldmerkonderzoek.

Wat is de beschermingsomvang van een logo? Net als bij andere merken moet er overeenstemming aanwezig zijn, waarbij het visuele element een doorslag geeft (auditief is er immers nooit een overeenstemming bij zuivere logo’s waar een woord geen onderdeel van uitmaakt). In de praktijk moet er een grote overeenstemming zijn. De onderstaande beeldmerken werden bijvoorbeeld niet overeenstemmend geoordeeld. De merken zijn door de verschillen maar matig overeenstemmend, aldus de merkeninstantie.

Logo's vergeleken