Bij een rebranding van haar sigaretten is het Duitse bedrijf GRE Grand River Enterprises Deutschland iets te dicht in de huid gekropen van Marlboro. Want ook al heeft Marlboro een vorm van een pijl aan de bovenkant van het pakje, het logo Mark1 doet ons qua kleuren en vorm direct aan Marlboro denken.

De Europese aanvraag van dit logo is dan ook direct door Philip Morris aangepakt. Je zou denken op basis van diverse registraties van de verpakking en logo van Marlboro, maar niets is minder waar. Blijkbaar had Philip Morris nog een registratie van Mark10 op de plank liggen waar nu dankbaar gebruik van werd gemaakt.

Het Europese merkenbureau vindt de woorden Mark 1 en Mark10 overeenstemmend en omdat de figuratieve elementen in de vergelijking maar weinig impact hebben, is er sprake van verwarring.

De merkhouder stelde nog dat door de loyaliteit die de consument heeft voor merken, de consument de merken niet zou verwarren. De GRE verwees daarbij naar een eerdere uitspraak van het Europese Hof van Justitie. Volgens het Europese merkenbureau zijn de omstandigheden niet gelijk en kan de beslissing dus niet 1 op 1 hier worden toegepast. De aanvraag is onherroepelijk afgewezen.

Marlboro kloon

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: