Maserati staat bekend om zijn mooie snelle auto’s. Aanvullende producten zoals kleding, petjes etc., zijn vooral populair bij liefhebbers van de auto.

Het logo van Maserati bestaat uit een drietand. Dit logo is ook los geregistreerd als merk (dus zonder MASERATI), wat in de oppositie tegen een andere drietand van pas komt. De merkeninstantie vergelijkt nu enkel de drietanden met elkaar. Als het logo met het woord Maserati als basis van de oppositie was gekozen, dan was de overeenstemming per definitie minder geweest omdat in het betwiste logo geen woorden voorkomen.

Het Europese merkenbureau ziet wel wat visuele verschillen tussen de logo’s. Dit kan echter niet verhelpen dat totaalindruk van de merken visueel overeenstemmend is. Ook conceptueel is er een gelijkenis. Deze instantie komt vervolgens tot de conclusie dat de consument in verwarring kan raken, vooral omdat de consument meestal niet de gelegenheid heeft de producten te vergelijken.

Interessant is dat het argument van de wederpartij, die zich beroept op haar oudere merkregistratie met dit logo erin, terzijde wordt geschoven. Het Europese merkenbureau kijkt in principe alleen naar de merken in kwestie, gebruik of andere omstandigheden doen niet of nauwelijks mee. Wel kan een feitelijke co-existentie in de markt van invloed zijn. Alleen moet dit bewezen worden. Bovendien wijken de oudere merken af van wat er nu is aangevraagd: er is wel een drietand aanwezig, maar ook het woord MACSON. Kortom, er is geen bewijs voor de probleemloze co-existentie van de logo’s.

Maserati logo tegen lookalike

Volgende bericht: