Je merk voor veel producten en diensten inschrijven is vooral voor grote merken belangrijk. Zo hoef je niet elke keer een nieuw merk aan te vragen als er een brandextensie is. Ook kun je makkelijker optreden tegen na-apers die willen meeliften op de bekendheid van een merk, voor andere producten dan waarvoor het merk bekend is.

Maar let wel op: na 5 jaar zal het bekende merk zijn merk moeten gebruiken voor de geregistreerde producten en diensten in verband met de gebruikseis. Zo niet, dan kan iemand het merk vervallen laten verklaren op basis van niet gebruik.

Dat dit geen papieren tijger is liet de recente uitspraak zien van het Europese merkenbureau. Een doorhalingsactie wegens niet gebruik was gestart tegen het Europese merk HUGO BOSS dat voor een groot aantal producten en diensten is ingeschreven. Het is vervolgens aan de merkhouder om aan te tonen dat het merk wel rechtsgeldig is gebruikt in de afgelopen 5 jaren. Hugo Boss diende veel bewijsmateriaal in wat de uiteenlopende activiteiten onder het merk moest bewijzen.

Het Europese merkenbureau oordeelde dat het merk enkel voor sommige producten is gebruikt. Bijvoorbeeld wel voor kleding, juwelen en zonnebrillen, maar niet voor voedingsmiddelen, speelgoed, fietsen, meubels en condooms. En dus wordt het merk van HUGO BOSS voor een groot deel van de producten en diensten doorgehaald. Waarschijnlijk was dit al door Hugo Boss ingecalculeerd en hebben ze tijdige een nieuwe (iets andere) aanvraag gedaan om zo weer een defensieve registratie in handen te hebben voor deze producten. Het blijven controleren van je merkenportfolio is dus van groot belang.

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: