Een merk met een knipoog naar een wereldberoemd merk of persoon doet het goed. Je hebt in ieder geval de lachers op je hand. Met dit soort merken moet de gebruiker echter wel oppassen; het bekende merk of de beroemdheid in kwestie zit hier natuurlijk niet op te wachten. Met andere woorden, je moet voldoende afstand houden van de originele naam. Wat voorbeelden:

Bij Appelkruimel & Fris, wat een komische verwijzing is naar Abercrombie & Fitch, zijn de namen voldoende anders. Zelfs met de slogan #voorechtemensen, zijn de merken zodanig afwijkend dat Abercrombie & Fitch het lastig zal krijgen als ze deze zaak voor een rechter brengen. Anders is het bij de merken ROLLINGSTONED. Dit merk is, waarschijnlijk na een bezwaar van de Rolling Stones, ingetrokken. Het merk Bread Pitt Sandwich Factory heeft wel tot registratie geleid in de Benelux.

In Amerika zijn recentelijk meerdere rechtszaken gestart tegen dergelijke merken met een knipoog. Zo is Woof-Tang-Clan (een hondenuitlaatservice) voor de rechter gedaagd door de Wu-Tang Clan en kon Beyonce niet lachen om Biëryoncé voor bier. Ook zij heeft een rechtszaak aangespannen.

Voor nog meer ‘lollige’ merknamen, zie onze blog over beroemde mensen als merk en hier de verkiezing van de naam van het jaar.

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: