Merkenmissers zijn van alle tijden. Merknamen die in het ene land een prima merk zijn, kunnen in een ander land een grappige of negatieve betekenis hebben. Zo betekent Fiat Uno in het Fins Fiat Sukkel en heeft men in Nederland bij Fiat Croma andere associaties.

Onlangs zagen wij wel een erg pijnlijke merkenmisser. Het beeldmerk SS werd in een ‘Duits-ogend’ logo aangevraagd. En niet door de minste: Jaguar Land Rover. Zou niemand bij dit bedrijf gedacht hebben dat dit logo misschien niet zo een goed idee was?

In ieder geval heeft het Europese merkenbureau hen behoed voor een grote ramp. Het merk werd geweigerd omdat het in strijd is met de openbare orde en goede zeden. Met andere woorden, het Europese merkenbureau vond dit beeldmerk niet gepast. En daar is wel iets voor te zeggen natuurlijk.

Update: een geïnformeerde lezer merkte op dat Jaguar oorspronkelijk begon als een Swallow Sidecar-bedrijf. Waarschijnlijk was de enige bedoeling van JLR om zijn historische erfgoed te beschermen, hoewel de ‘SS’-licentie helaas taken heeft met een heel andere betekenis door de jaren heen.

Vorige bericht: