Onlangs hebben we het gehad over merkrechten die je kunt claimen op een portret. In de praktijk hebben alleen de portretten van beroemde mensen een merkfunctie. Recentelijk zagen we in het Europese merkenregister twee aanvragen die een mooi voorbeeld zijn van portretmerken.

Het portret van Charlie Chaplin is als 3D merk ingediend voor uiteenlopende producten en diensten. De merkhouder is eigenaar van de I.E. rechten op Charlie Chaplin. Met deze aanvraag probeert dit bedrijf een wapen in handen te krijgen om bijvoorbeeld niet goedgekeurde merchandising te bestrijden. De aanvraag is nog in behandeling en zou naar onze mening wel geaccepteerd moeten worden. Dit is eerder in Frankrijk al gebeurd.

DJ Marshmello heeft ook zijn beeltenis vastgelegd als 3D merk. Deze DJ draagt altijd een masker. Het registreren van zijn portret — heeft dan ook weinig zin immers zijn gezicht is niet bekend. Zijn masker daarentegen heeft wel degelijk een merkfunctie. Het masker is ook hetgeen—- als merk is aangevraagd. Om het nog duidelijker te maken dat het om een masker gaat, is een persoon (in stippellijnen) vermeld in de aanvraag. De vraag is wel of dit masker significant verschilt van wat er al bestaat in de markt. Wij denken van wel, maar het Europese merkenbureau heeft hierin het woord.

De slotsom is dat de beeltenis van een bekend persoon waardevol is en via een merk beschermd kan worden.

Merkrecht op portret (2)Merkrecht op portret (2)