Onlangs stonden Metallica (de band) en LG (de electronicagigant) voor het Europese merkenbureau in Alicante. LG had het in haar hoofd gehaald om het merk Metalica aan te vragen voor onder meer telefoons en horloges. Dit tegen de zin van de muzikanten die direct een oppositie hebben ingediend.

De eerste vraag waar de merkeninstantie zich over moest buigen is of het merk METALLICA wel rechtsgeldig gebruikt is in de afgelopen 5 jaren. Vaak een lastige hobbel om te nemen voor de merkhouder, het is bijvoorbeeld al erg tijdrovend om al het bewijsmateriaal te verzamelen. Vooral bij bands is dan nog de vraag of een naam ook echt voor bijvoorbeeld kleding wordt gebruikt dan wel Metallica op het t-shirt slechts een verwijzing is naar de bandnaam (en geen kledingmerk an sich).

In de webshop van Metallica zijn in ieder geval veel armbandjes e.d. te koop, wat uit het bewijsmateriaal naar voren komt. Het bewijsmateriaal wordt gewogen op een aantal facetten: tijd, plaats, omvang en aard van het gebruik. Het Europese merkenbureau vindt het bewijs niet erg omvangrijk of heel overtuigend, maar net wel genoeg om aan te tonen dat het merk voor juwelen e.d. is gebruikt (als onderscheidingsteken).

Aangezien de merken verder erg overeenstemmend zijn, is het vervolg van de beoordeling een peulenschil voor Metallica: de oppositie wordt in zijn geheel toegewezen.