Niemand kan het zijn ontgaan: alle wereldleiders die in Parijs bij elkaar kwamen om de maatregelen, die nodig zijn om de opwarming van de aarde tegen te gaan, te bespreken. Hopelijk komen er concrete plannen, want de meeste wetenschappers zijn het er toch wel over eens dat het nu of nooit is.

In deze plannen zullen multinationals ook een rol spelen. De een na de ander hoor je nu al zeggen dat het in ’20-nog-wat’ klimaatneutraal zal produceren. Uiteraard een goede zaak, maar het is natuurlijk afwachten of dit harde toezeggingen zijn.

Het kunstenaarscollectief Brandalism heeft er weinig vertrouwen in. Dit collectief heeft in Parijs 600 billboards van kunst voorzien. Onderdeel hiervan zijn nieuwe billboards die ogenschijnlijk van multinationals afkomstig zijn, maar met ‘eerlijke leuzen’. Zo is op de Volkswagen-poster te lezen: “We’re sorry that we got caught”. Ook Mobil en Air France zijn aan de beurt. Doel van deze advertenties is te laten zien hoe hypocriet grote bedrijven wel niet zijn.

Ook al is niet duidelijk wie de makers zijn, en is het om die reden moeilijk om de makers aan te pakken, de uitingen zelf vallen onder de vrijheid van meningsuiting. Het zal dan ook juridisch lastig zijn hier iets aan te doen. Slim is het wel van de kunstenaars, de grote bedrijven worden op hun zwakke plek geraakt. Reden te meer de milieubewuste toezeggingen op te volgen!

Vorige bericht:

Volgende bericht: