Wat heeft een energiedrankje te maken met jassen? Op het eerste gezicht niet zo veel. Maar als het ene merk opschuift naar de producten van de ander, dan rijst er wel een probleem. En dat was precies aan de orde tussen Monster Energy en Moncler. Moncler diende in de Europese Unie een merk Moncler in voor onder meer boten en meubels, maar ook dranken, waaronder energiedrankjes. En dat was tegen het zere been van Monster Energy.

Monster Energy en Moncler, zijn dat dan overeenstemmende merken? Jazeker, zegt het Europese merkenbureau. Slechts twee van de zeven letters zijn verschillend. Dit resulteert in een visuele gelijkenis. Ook is er een grote auditieve overeenstemming.

Een conceptueel verschil kan echter een visuele en auditieve overeenstemming neutraliseren. De betekenis van een merk zorgt er voor dat de totaalindruk van die merken niet of veel minder overeenstemt. Hoewel het woord Monster een bekend Engels woord is, oordeelt het Europese merkenbureau toch dat er geen conceptueel verschil is. Hun uitleg is dat in de Europese Unie voldoende Engels sprekende mensen wonen die de betekenis van Monster zullen begrijpen. Als je vanuit hun standpunt de oppositie bekijkt, is er dus wel degelijk sprake van overeenstemmende merken omdat de twee woorden dan allebei geen betekenis hebben. En als er ergens in de Europese Unie verwarring kan ontstaan dan moet de oppositie worden gehonoreerd, wat het Europese merkenbureau hier ook doet.

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: