Het merk Motorola zal dit jaar langzaam verdwijnen. Dat betekent het einde van een legendarisch merk dat al sinds 1930 in gebruik is. Motorola  verwierf in Nederland succes met hun budgettelefoon Moto.

In 2011 werd het bedrijf overgenomen door Google. 3 jaar later werd Motorola doorverkocht aan het Chinese bedrijf Lenovo, dat één van de grotere spelers in de smartphonemarkt in Azië is. En nu verdwijnt het merk. Maar niet helemaal, want onlangs liet Lenovo weten alleen door te willen gaan met het merk Moto. Het Batwing-logo van Motorola zal ook op de behuizing van de mobieltjes blijven staan.

Wat wij merkenjuristen vaak meemaken, is dat een logo in de loop der jaren wordt gewijzigd. Of een merk verdwijnt helemaal. Dat het woordelement wijzigt komt minder vaak voor. Wij raden klanten in de meeste gevallen dan ook aan om in ieder geval het woordmerk te registreren (vaak is het woord het belangrijkste gedeelte van een merk). Een woordmerkregistratie geeft het meest exclusieve merkrecht op een woord (bij een beeldmerk zullen in een merkenrechtelijke kwestie beeldelementen ook meespelen in de vergelijking). Ook heeft een wijziging van een logo geen invloed op het voortbestaan van een woordmerk, wat ook een voordeel is van een woordmerkregistratie.

Maar dit alles gaat dus niet op voor Motorola. Ook verwachten wij dat niet alle merkregistraties  zullen verdwijnen, want er komt vrijwel altijd weer een tijd voor een revival, en dan is een oude registratie toch handig.

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: