Geen bedrijf ter wereld wordt zo goed in de gaten houden als Apple. Het doen en laten van Apple op het gebied van merkaanvragen en octrooiaanvragen krijgt, voor zover mogelijk, nog meer aandacht aangezien dit zicht kan geven op Apple’s toekomstplannen. Apple heeft al wat trucjes bedacht om onder de radar te blijven, waaronder het doen van een aanvraag in Jamaica; een land dat nog geen beschikking heeft over een online merkenregister.

Een populair bedrijf zijn is leuk maar kan ook nadelig zijn. Elke nieuwe naam wordt breed uitgemeten. Zo ook de naam Animoji voor een toepassing waarbij je met gezichtsherkenning emoji’s met gezichtsherkenning kunt aansturen. Deze naam was echter al in Amerika geregistreerd en de merkhouder heeft Apple nu voor de rechter gedaagd.

Apple heeft zeer waarschijnlijk eerst goed onderzoek gedaan naar de beschikbaarheid van het merk. In Amerika kwam een risico uit het onderzoek. Blijkbaar in andere landen niet want daar heeft Apple het merk al aangevraagd. In Amerika was dit vermoedelijk een ingecalculeerd risico en wordt het zeer waarschijnlijk onderhandelen en het merk overkopen. De kans dat dit voor een rechter komt, achten wij vrij klein. Doordat Apple het merk in andere landen wel heeft, is direct onderhandelingswaar gecreëerd: de merkhouder mag dan in Amerika over oudere rechten bezitten, daarbuiten is Apple de baas! En als de merkhouder (die de naam voor een app gebruikt) het merk in andere landen gebruikt, dan kan Apple daar weer tegen in verweer komen.

Naam Animoji van Apple stuit op problemen