HAAS & KONIJN®

Hoe je als kleine ondernemer groot kunt denken.

Hoe kun je als ‘kleine’ ondernemer ‘groot’ worden. Dit vroeg Wilma de Haas zich af toen ze in 2006 voor zichzelf begon als loopbaanprofessional. Ze wilde zich onderscheiden in de markt en als ondernemer iets neerzetten. Geen allegaartje aan freelance-opdrachten uitvoeren maar een eigen identiteit ontwikkelen. Een echt merk worden.

Het ontstaan van de merknaam

De bedrijfsnaam is gebaseerd op een kinderboek. ‘Er woont een konijn in mijn kop’. Het verhaal sprak Wilma zo aan, dat ze besloot Konijn in haar bedrijfsnaam te verwerken. Zo ontstond Haas & Konijn, een bureau voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. Later zijn ook methodieken en een mensbeeld gekoppeld aan Haas & Konijn.

Hoe word je een merk?

Na ruim vijf jaar werd door een grote en belangrijke opdrachtgever een kwaliteitskeurmerk geëist Tijdens het certificatieproces liet de certificerende instelling het tegenovergestelde zien van waar ze hun klanten op toetsten. Daarmee verloor het keurmerk alle waarde voor Wilma en nam ze een besluit. ‘Wanneer ik niet dit keurmerk wil dragen, dan word ik wel mijn eigen merk!’  De vraag die daarop volgde was ‘Hoe wórd ik dan een merk.’

Door te googelen op ‘Hoe word ik een merk’ kwam ze terecht bij de website van Onel trademarks. Die sprak haar aan door de eenvoud en toegankelijkheid. Onel legde haar de procedure helder uit en wees haar erop dat ze alles wat ze aanbood aan diensten en producten onder dat ene merk kon scharen zoals methodieken, columns, artikelen, boeken, programma’s, trainingen etc. Voor al deze producten en diensten zou zij een exclusief recht hebben en op alle uitingen een ® van registratie mogen neerzetten. Na de begeleiding van Onel is het merk Haas & Konijn® in 2012 succesvol geregistreerd. Dit jaar heeft ze de registratie voor 10 jaar verlengd. ‘Die wil ik nooit meer kwijt. Door een merk te zijn en me als merk te profileren word ik ook serieus genomen. Het komt professioneel over en je voegt iets toe aan je bedrijf. Je onderscheidt je in de markt en dat is heel veel waard.’

Zo zie je maar…, een merk voeren kan óók als kleine zelfstandige.

Dat geeft niet alleen meerwaarde maar ook eigenwaarde.