Pacha de Cacao

Als cacao expert heeft de oprichtster van Pacha de Cacao, Marika, jarenlang voor cacao-bedrijven gewerkt. Bij het vervaardigen van ruwe chocolade worden de vruchten na het oogsten eerst open gehakt waardoor de cacaobonen tevoorschijn komen. Het omhulsel van de bonen, de pulp, blijft over. Maar wat Marika verbaasde is dat er niets met het restproduct werd gedaan. Vooral toen ze in Ecuador proefde hoe sap van cacao pulp smaakte, dacht ze meteen ‘hier moet ik iets mee doen’.

Van idee tot merk, hoe doe je dit? Het romantische idee is dat je een ingeving hebt en die ingeving direct beschermt. Maar de praktijk is weerbarstiger. In samenwerking met Onel trademarks werd elk mogelijke merknaam onderzocht op beschikbaarheid en kwamen bij sommige namen risico’s aan het licht. Dan werd het weer bijschaven totdat Marika op Pacha de Cacao kwam. Dit merk was beschikbaar, klonk goed en herbergde alle merkwaarden. Zonder wrijving geen glans, zeggen ze meestal.  En dat klopt, want als merk moet je je onderscheiden en dat doe je eerder met een origineel merk, zeker met een merk als Pacha de Cacao.

 

 

 

 

Hoe start je een nieuw merk?

< Ondernemers vertellen / Amsterdam Republic>