Twee piratenmerken stonden onlangs tegenover elkaar. Beide merken omvatten onder meer snoep en chocola. De producten waren dus identiek en de voornaamste vraag die het Europese merkenbureau moest beantwoorden was of de merken overeenstemmen.

Het is wel vaker zo dat merken bestaan uit eenzelfde karakter of dier. Dat gegeven creëert weliswaar een conceptuele gelijkenis (beide merken worden begrepen als een afbeelding van een kok, een olifant etc.) maar vaak is een conceptuele gelijkenis niet genoeg om overeenstemming aan te nemen. Dan is een visuele of een auditieve overeenstemming ook nodig.

In geval van de piraten komen de woorden ook deels overeen: het onderdeel PIRAT is gelijk. Dit resulteert in een (matige) visuele gelijkenis en in een auditieve overeenstemming. Hoewel het Europese merkenbureau erkent dat er veel figuratieve elementen verschillend zijn, is de totaalindruk van de merken gelijk nu de consument een verband kan leggen tussen de merken. Dit is net genoeg om risico van verwarring aan te nemen dus en om de oppositie te accepteren.

Overigens bestreed de aanvrager van het merk de oppositie door te stellen dat er heel veel piratenmerken bestaan in het register waardoor het onderscheidend vermogen van het oudere merk in twijfel wordt getrokken. Dit is een begrijpelijk argument, maar dit argument doet vaak niet terzake. Als je dit argument ‘hard’ wil maken dan zal je bewijs moeten leveren dat al deze piratenmerken ook zonder problemen naast elkaar in de markt worden gebruikt, wat een vrijwel onmogelijke taak is. Ook hier wordt het argument ter zijde geschoven.

Overeenstemmende piraten

Vorige bericht: