Stel je hebt een kledingmerk RABE (raaf). Je hebt ook een bijbehorend logo dat bestaat uit een raaf (zie hieronder links). Op een gegeven moment kom je erachter dat iemand een logo van een raaf heeft aangevraagd voor kleding (logo rechts). Kan je hier dan tegen optreden als je het woord RABE en het logo hebt geregistreerd?

Dit zijn eigenlijk twee vragen, namelijk of het woord RABE overeenstemt met een logo van een raaf en de tweede vraag: of de logo’s overeenstemmen.

De gelijkenis tussen merken kan onderverdeeld worden in een visuele, een auditieve en een conceptuele overeenstemming. Het Europese merkenbureau vergelijkt de merken op deze drie punten. Bij het woordmerk is deze instantie snel klaar: visueel en auditief lijken de merken niet. Conceptueel zijn de merken wel identiek: beide worden begrepen als raaf. Vaak is echter een enkele conceptuele gelijkenis niet genoeg om overeenstemming te creëren (zonder dat er aanvullende omstandigheden zijn, bijvoorbeeld een groot onderscheidend vermogen van het oudere merk). In dit geval is dit inderdaad ook niet genoeg: de grote visuele verschillen tussen de merken zorgen ervoor dat er geen verwarring kan optreden.

Voor het beeldmerk komt het Europese merkenbureau tot dezelfde conclusie: de merken zijn visueel gezien zo anders dat van verwarring geen sprake kan zijn.

Overeenstemming tussen woord en logo

 

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: