In Frankrijk lijkt er al langer een twist te zijn tussen naamgenoten. Aan de ene kant Peugeot van de auto’s en aan de andere kant Peugeot van de familie, volgens Wikipedia een conglomeraat van bedrijven in de industriële sector.

Toch zal Peugeot (van de auto’s) raar hebben opgekeken toen de Europese aanvraag PEUGEOT uit de bewakingsdienst kwam rollen. Dit merk is voor maar liefst 19 klassen ingediend waaronder voor speelgoed en amusement. In sommige klassen is wel netjes aangegeven dat de diensten geen betrekking hebben op auto’s e.d., maar een identiek merk voor zoveel klassen is voor PEUGEOT, met oog op toekomstige aanvragen en nieuwe producten, niet wenselijk.

Peugeot diende daarom oppositie in en betoogde dat Peugeot een bekend merk is. Het nieuwe merk zou afbreuk doen aan de reputatie en het onderscheidend vermogen van het merk. Ook zou het nieuwe merk meeliften op de bekendheid van Peugeot. Eén en ander moet Peugeot aannemelijk maken; om te beginnen moest zij de bekendheid van het merk aantonen. Dit is vaak een lastige hobbel maar Peugeot slaagt hierin. Het Europese merkenbureau neemt de bekendheid aan voor auto’s.

Dat de merken overeenstemmend zijn wordt ook direct aangenomen, net als de aanname dat het relevante publiek een verband zal leggen tussen de merken wanneer zijn het betwistte merk zou zien. Dit laatste is wordt aangenomen voor de meeste van de producten en diensten. Tot slot moet de vraag beantwoord worden of er een risico van afbreuk, of meeliften op, kan zijn. Hierbij speelt mee dat Peugeot van de familie al sinds 1810 actief is onder de naam Peugeot. Sterker nog, door dit langdurige gebruik ziet het Europese mekrenbureau geen gevaar voor afbreuk of verwatering. De oppositie van Peugeot wordt dan ook onherroepelijk afgewezen en Peugeot moet dus rekening houden met haar naamgenoot.

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: