Merken zijn soms geïnspireerd door plaatsnamen, landen of gebieden. Denk bijv. aan merken Columbia, Mont Blanc en Patagonia.

Het claimen van geografische namen als merk is echter lastig. Vaak zal immers de aanduiding worden gezien als aanduiding van de herkomst van de producten en niet als onderscheidingsteken. Dit hangt af van de geografische naam en de producten. Een naam als Antarctica bijvoorbeeld, zal wel kunnen voor computerchips, aangezien het niet echt aannemelijk is dat deze producten hier vandaan zullen komen.

Een merk voor alcoholische dranken met de naam Dublin er in, zal daarentegen minder geschikt zijn als merk. Dat breekt het bedrijf First Island Spirits met het merk The Dublin’s op in een recente oppositie tegen het merk Dublin’s Own. Het Europese Merkenbureau is van mening dat Dublin door de Europese consument direct wordt gelinkt aan de hoofdstad van Ierland en om die reden weinig onderscheidend is. Aangezien de beschermingsomvang gekoppeld is aan het onderscheidend vermogen, is de beschermingsomvang klein. De visuele verschillen tussen de merken zijn dan al genoeg om de merken af te laten wijken. De oppositie gaat dan ook verloren.

Plaatsnaam lastig te claimen als merk

Vorige bericht: