Populaire modeketens zetten vaak niet zelf de trends uit. Ze volgen de trends. En dat is al een kunst apart, want modetrends komen en gaan, soms met grote snelheid: wat de enige dag in is, is de andere dag uit en dan zit je met een voorraad aan onverkochte spullen.

H&M is sinds jaar en dag een zeer populaire modeketen die wel trends uitzet (door het inschakelen van topdesigners die speciaal voor H&M collecties ontwerpen). Maar H&M is ook een bedrijf dat, net als vele anderen, heel goed om zich heen kijkt en tijdig op trends inspringt.

De designers van H&M zullen dan ook menig blog, vlog en straatbeeld in de gaten houden. Zo is ook de Elfie Selfie term opgemerkt. Dit woord leek afgelopen Kerst weer aan populariteit te winnen. Leuk voor op een t-shirt. Maar het gekozen lettertype vertoont grote gelijkenis met het logo van blogger Elfi die bovenstaand logo gebruikt. Toeval? H&M zegt van wel, maar de overeenstemming is frappant. Misschien is het niet heel bewust gebeurd, maar zoals je zo vaak ziet, is het creatieve proces in een zeker stadium wellicht wel beïnvloed.

Tijd voor actie? De blogger heeft dit logo niet als merk geregistreerd, maar kan wellicht wel auteursrechtelijke bescherming claimen op het logo. Het logo is speciaal voor haar gemaakt. Valkuil hierbij is wel dat het auteursrecht door de designer schriftelijk moet zijn overgedragen. Of het zover komt? De blogger kun je in ieder geval niet blij maken met deze trui, te “kitsch”.

Bron: AD

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: