Bijzondere gebouwen kunnen zonder twijfel landmarks zijn. Denk aan bijvoorbeeld het Guggenheim museum in New York of het Opera House in Sydney.

Maar kan het uiterlijk en de vorm van een gebouw ook een merk zijn? Een merk moet in staat zijn producten of diensten te onderscheiden van producten en diensten van andere ondernemingen. Kan een gebouw dat? Als je aan de Eiffeltoren denkt, dan zie je talloze souvenirproducten in de vorm van de Eiffeltoren. Misschien voor de Eiffeltoren te laat, maar als dit strak gereguleerd was door de Eiffeltoren zelf, dan zou de koper zeker in de veronderstelling zijn dat de producten afkomstig zijn van de Eiffeltoren (en niet van een willekeurige souvenirwinkel). Dus ja, een gebouw kan een merk zijn en zich als product of onderscheiden.

Deze mening deelt ook het Europese merkenbureau dat onder meer het 7-sterren hotel Burj Al Arab en het Flatiron gebouw als merk heeft geaccepteerd. Belangrijk hierbij is dat het gebouw significant afwijkt van wat er al bestaat.

Ook het stadion van Athletic Club de Bilbao is nu als merk geregistreerd. Maar de driedimensionale vorm van dit stadion is wel met de toevoeging van het Athletic Club de Bilbao logo vastgelegd. Zonder dit logo is dit driedimensionale merk eerder geweigerd door het Europese merkenbureau. Ook al is design van het stadion tamelijk futuristisch, volgens het Europese merkenbureau week dit merk dus niet significant af van wat er al bestaat. Je moet als gebouweigenaar er dus wel van bewust zijn dat je daadwerkelijk onderscheidend bent.

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: