Ook bekende merken lopen tegen oudere merken aan. Je ziet het niet altijd, bekende merken zullen vaak eerst de beschikbaarheid van hun merk goed laten onderzoeken en nemen geen risico’s als een merk niet beschikbaar lijkt. Maar er bestaan ook zeker kwesties waarbij de aanvraag van een bekend merk op problemen stuit.

Zo heeft The Body Shop het merk STRAWBERRY KISS in de Europese Unie ingediend voor cosmetica e.d. The Body Shop gebruikt deze naam voor een productlijn voor cosmetica/parfum.

Tegen dit merk wordt door Dm-Drogerie Markt een oppositie ingediend op basis van het oudere merk SUNNY KISS. Allebei de merken hebben het woord KISS in zich. Aan de andere kant verschillen SUNNY en STRAWBERRY natuurlijk. Zijn de merken dan nog overeenstemmend?

Ja, zegt het Europese merkenbureau. KISS is het dominante woord in beide merken. SUNNY en STRAWBERRY zegt immers iets over KISS. Nu KISS een onderscheidend woord is en de merken ieder uit twee woorden bestaan, is een gemiddelde overeenstemming aanwezig. De conceptuele overeenstemming is daarentegen maar matig overeenstemmend, desalniettemin zijn de merken visueel en auditief wel overeenstemmend. Nu de producten ook soortgelijk zijn, is er reden om aan te nemen dat er verwarring kan opreden.

En zo gaat de aanvraag, ondanks dat het merk al volop in gebruik is, niet door. Toch wel problematisch voor The Body Shop want optreden tegen derden die de naam STRAWBERRY KISS misbruiken, is zonder merkrecht erg lastig.

 

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: