Een sterk merk is goud waard. Om die reden adviseren wij altijd te kiezen voor een merk dat enkel indirect verwijst naar de kwaliteiten van het product. Of beter nog, helemaal niet verwijst en regelrecht een uit de fantasie ontsproten woord is. Het kost wat meer moeite om het merk bekend te krijgen maar qua merkbescherming zit je wel veel beter.

Toch wil het ook niet zeggen dat het ietwat beschrijvende merk helemaal geen bescherming toekomt. Bij beschrijvende Engelse woorden die als Europees merk zijn geregistreerd wil het nog eens voorkomen dat de gemiddelde Spanjaard of Let de betekenis niet snapt. En om die reden heeft een dergelijk merk toch waarde in een Europese oppositie.

Daarnaast heb je de merken die tamelijk beschrijvend zijn maar toch ook iets verwijzend in zich hebben. Zoals in dit geval The Italian. In de oppositieprocedure tegen The Italians vond het Europese merkenbureau de bescherming weliswaar beperkt maar nog wel aanwezig. Nu de merken grotendeels overeenstemmend zijn, werd de oppositiezaak voor sommige producten gehonoreerd.