Recentelijk is er een beslissing genomen door het Europese merkenbureau in een interessante zaak tussen voetbalgrootheden. Aan de ene kant Jurgen Klinsmann, een van de beste Duitse voetballers aller tijden en anderzijds Panini, de uitgever van onder meer voetbalplaatjes.

Panini gebruikt een voetballer als logo. Klinsmann ook. Weliswaar in een andere pose, maar niettemin vond Panini de logo’s te veel bij elkaar in de buurt komen en diende een oppositie in. Het Europese merkenbureau gaf Panini gelijk: er kon sprake zijn van verwarring.

Klinsmann ging in beroep en nu is het oordeel van de beroepsafdeling van het Europese merkenbureau op de hand van Klinsmann. De merken zijn geenszins overeenstemmend te noemen, aldus de beroepsafdeling. Deze instantie wil niet zover in detail gaan dat zij de techniek en soort trap (halve omhaal, hele omhaal) gaat bekijken -het relevante publiek zal dit immers ook niet doen-, naar gelet op de totaalindruk van de merken zijn er zo veel verschillen (drie dimensionale tekening versus twee dimensionale tekening, cirkel etc.), dat de twee merken niet lijken. De oppositie wordt dus alsnog afgewezen.

Je zou dus zeggen, na de 1-0 van Panini maakt Klinsmann gelijk. Maar (voor zover Panini niet in beroep gaat) geldt nog steeds de uitspraak van Cruijff: aan het eind winnen nog steeds de Duitsers.

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: