Veel voorkomende merknamen zijn voor- en achternamen. Denk maar aan Philips, Albert Heijn en Heineken.

Het merk wordt vaak gevormd door de naam van de oprichter van het merk. Niet bijster origineel maar wel herkenbaar. En een achternaam heeft meestal onderscheidend vermogen: immers, in maar weinig gevallen beschrijft de naam de kwaliteiten van het product.

Maar voor- en achternamen zijn populaire merknamen en worden dus veel gekozen als merknaam en ook dus veel geregistreerd als merk. Het kan daardoor heel goed zijn dat de naam niet meer beschikbaar is.

Dat ondervond een onderneming die Hugo’s als merk heeft ingediend in de Europese Unie. Bij Hugo denken we direct aan Hugo Boss, maar de opposant kwam uit een andere hoek: namelijk de houder van H’ugo’s.

Ondanks de grafische verschillen tussen de merken is het woordelement nagenoeg gelijk. Het Europese merkenbureau kon niet anders oordelen dan dat de merken overeenstemmend waren en dat er dus een gevaar was voor verwarring.

Wil je een voor- of achternaam als merk registreren? Laat het merk dan goed onderzoeken op beschikbaarheid.