De tijd dat een wijnfles bestond uit een klassiek etiket met de naam erop in sierlijke letters is voorbij. Niet alleen heeft onze klant 94Wines hier een trend in gezet met geheel gecoate flessen in diverse kleuren, ook wijnflessen met aparte en originele etiketten komen nu veel vaker voor. Een voorbeeld is de wijnfles van Slurp!

Het is dan ook niet zo gek dat de etiketten, en zelfs gehele flessen, als merk en model worden geregistreerd. Wel is dan de vraag hoe groot de beschermingsomvang is.

In een recente oppositiezaak diende Bodegas Navarro Lopez, eigenaar van de wijn Rojo, een oppositie in tegen de wijnfles Rouge van 4 Slowaken. ROJO / Rouge in een heldere rode kleur, dat is het punt van overeenstemming. Ook betekent Rogo en Rouge natuurlijk hetzelfde. Maar is het genoeg voor verwarring?

Nee, het Europese merkenbureau stelt voorop dat zowel ROJO als Rouge algemene woorden zijn en dus over geen onderscheidend vermogen beschikken. Dit geldt echter alleen voor de consument die de betekenis van deze woorden begrijpt. Voor de resterende mensen zijn deze woorden wel onderscheidend. Deze woorden verschillen alleen visueel en auditief van elkaar. Ook grafisch zijn er grote verschillen. Van verwarring is dus (helemaal) geen sprake.

Het Europese merkenbureau geeft dan nog even de Bodegas een veeg uit de pan: in tegenstelling tot wat de Bodegas gelooft, is het concept van het aanbrengen van een logo direct op een fles, niet beschermd. Ook het idee van een patroon is dat niet. En dat is wel het enige dat overeenstemt, aldus het Europese merkenbureau.

Wijnflessen vergeleken

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: