Je hebt originele en onderscheidende merken en je hebt heel erg originele en onderscheidende namen. Yakult is een merk van de laatste categorie waarbij de naam zowel ongebruikelijk als erg bekend is.

Het is dan ook niet gek dat dit bedrijf het merkenregister vrij wil houden van andere Yakult-merken. Voor je het weet is het merkrecht van Yakult verwaterd en kunnen ze niet meer optreden tegen Yakult-merken voor bijv. tijdschriften, tassen en andere producten waar Yakult geen merkrecht voor heeft.

Vandaar het bezwaar tegen de aanvraag van YAKULT van een Chinees bedrijf voor onder meer baden en douchekoppen. Yakult diende een oppositie in op grond van haar bekendheid en ruimere bescherming. Het Europese merkenbureau wees de oppositie af aangezien de consument geen verband tussen de merken zou leggen: de merken worden voor dusdanig andere producten gebruikt dat dit verband niet aannemelijk is.

Yakult laat het er niet bij zitten en gaat in beroep. En met succes want de beroepsinstantie van het Europese merkenbureau ziet er wel brood in. Het merk YAKULT is enerzijds erg onderscheidend waardoor de consument wel een verband legt tussen de merken, aldus deze beroepsinstantie. Daarnaast is het merk YAKULT dusdanig bekend dat de bekendheid niet beperkt is tot de doelgroep van het drankje. Een terechte beslissing want anders zouden zeer bekende merken met lede ogen moeten aanzien hoe hun merkrecht verwatert door identieke merken van anderen voor niet-soortgelijke producten/diensten.

Vorige bericht:

 

Volgende bericht: